Statut
Towarzystwa Przyjaciół Chmielowic
z siedzibą w Opolu (woj. opolskie)
Art. I – Nazwa, siedziba i teren działalności
- Stowarzyszenie nosi nazwę: TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ CHMIELOWIC, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną. W dalszej części Statutu jest nazywane Towarzystwem.
- Siedzibą Towarzystwa jest miasto Opole.
- Towarzystwo działa na terenie całego kraju oraz poza jego granicami.
- Towarzystwo realizuje cele oświatowe, kulturalne i społeczne a także promuje rozwój dzielnicy i integrację jej mieszkańców.
- Towarzystwo może używać pieczęci i logo graficznego.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania. Zgodę na członkostwo w takich organizacjach podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów obecnych członków.
Art. II – Cele towarzystwa
- Utrwalanie i promowanie dziedzictwa kulturowego dzielnicy (dawnej wsi Chmielowice).
- Wzmacnianie współpracy i solidarności w obrębie lokalnej społeczności.
- Wzmacnianie zaangażowania lokalnej społeczności w sprawy publiczne.
- Tworzenie nowych, atrakcyjnych możliwości spędzania wolnego czasu na terenie dzielnicy.
- Aktywizowanie środowiska do podejmowania i realizacji inicjatyw w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej oraz innowacyjności na terenie dzielnicy.
- Wspieranie atrakcyjności dzielnicy tak dla jej mieszkańców, jak i turystów.
- Współdziałania z władzami samorządowymi w celu szybszego rozwoju gospodarczego dzielnicy.
- Podejmowanie wszechstronnych działań w celu poprawy jakości życia miejscowej społeczności.
- Dążenie do pełnej integracji mieszkańców.
- Niesienie pomocy mieszkańcom wymagającym opieki i wsparcia, w szczególności działalność na rzecz seniorów.
- Współdziałanie z miejscową Parafią Rzymskokatolicką w zakresie wszelkich inicjatyw rozwojowych i integracyjnych.
- Współpraca i działania pomocowe na rzecz miejscowego Domu Dziecka.
- Współdziałania z miejscową Publiczną Szkołą Podstawową oraz Publicznym Przedszkolem w zakresie organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży, zwłaszcza celem zapobiegania narkomanii i alkoholizmowi.
- Organizacja wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży.
- Promowanie dbałości o przyrodę, ochronę środowiska, ochronę przeciwpożarową i estetykę miejscowości.
- Współdziałanie z miejscową Ochotniczą Strażą Pożarną i Klubem Sportowym, zwłaszcza w zakresie promocji przestrzegania zasad bezpieczeństwa i zdrowego trybu życia.
- Lobbowanie na rzecz rozwoju dzielnicy we właściwych organach rządowych i samorządowych.
Art. III – Środki działania
- Składanie wniosków w konkursach grantowych w celu pozyskania środków na działalność statutową.
- Organizowanie odczytów, wykładów, wieczorów dyskusyjnych, wycieczek, wystaw, festynów i innych imprez, konkursów, badań ankietowych itp.
- Zgłaszanie wniosków do odpowiednich władz i instytucji oraz współdziałanie w ich realizacji.
- Popieranie finansowe – w miarę możliwości – różnych pożytecznych przedsięwzięć.
- Popieranie i wydawanie publikacji dotyczących dzielnicy lub jej mieszkańców za pośrednictwem instytucji wydawniczych lub we własnym zakresie.
- Pozyskiwanie poparcia dla realizacji celów Towarzystwa.
- Możliwość pośredniego lub bezpośredniego zaangażowania w wybory na szczeblu samorządowym.
- Współpraca z podmiotami wymienionymi w art. II.
Art. IV – Członkowie Towarzystwa
- Członków Towarzystwa dzieli się na zwyczajnych, wspierających i honorowych.
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat, pragnąca szczerze realizować cele Towarzystwa, która zostanie przyjęta przez Zarząd w skład Towarzystwa, w tym także osoby nie mające obywatelstwa polskiego i zamieszkujące na terenie RP. Akceptacji Zarządu nie wymagają członkowie – założyciele Towarzystwa.
- Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna, która o to wnosi, przyjęta przez Zarząd Towarzystwa.
- Członków honorowych mianuje Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu lub 10 członków Towarzystwa, za szczególne zasługi dla Towarzystwa oraz dla lokalnej społeczności.
Art. V – Wystąpienie z Towarzystwa, skreślenie, wykluczenie
- Każdy członek zwyczajny może wystąpić z Towarzystwa na podstawie zwykłego pisemnego zawiadomienia o tym Zarządu.
- Zarząd może wykluczyć członków, którzy działają na szkodę Towarzystwa, zostali skazani prawomocnym wyrokiem sądowym za popełnienie przestępstwa lub z innych powodów ich działanie koliduje z działalnością i Statutem Towarzystwa.
- Od decyzji Zarządu, określonych w ust, 2 i 3, służy odwołanie do Walnego Zgromadzenia, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od daty powiadomienia. Decyzja Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
Art. VI – Prawa i obowiązki członków
Każdy członek ma prawo do:
- Uczestniczenia w Walnych Zgromadzeniach z prawem zabierania głosu i głosowania.
- Głosowania w wyborach do władz Towarzystwa.
- Wstępu na wszystkie imprezy organizowane przez Towarzystwo.
- Wnoszenia wniosków z uzasadnieniem przyjęcia ich do planu działania Towarzystwa.
Każdy członek zwyczajny ma obowiązek:
- Przestrzegać ściśle postanowień Statutu.
- Popierać cele Towarzystwa i brać czynny udział w jego działalności.
Art. VII – Władze Towarzystwa
- Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
- Sąd Koleżeński
- Członkowie władz Towarzystwa powinni traktować swoją funkcję jak służę wobec wszystkich członków. Każda funkcja w Towarzystwie jest bezpłatna. Przepis ten nie wyklucza prawa do zwrotu kosztów poniesionych w związku z pełnieniem funkcji w Towarzystwie.
- Członkowie władz Towarzystwa muszą być pełnoletnimi mieszkańcami Opola. Przepis ten nie dotyczy Walnego Zgromadzenia.
- Nie wolno łączyć funkcji w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej z funkcjami w Sądzie Koleżeńskim.
Art. VIII – Walne Zgromadzenie
- Walne Zgromadzenie członków jest najwyższą władzą w Towarzystwie. Walne Zgromadzenia są: zwyczajne sprawozdawczo-wyborcze, zwyczajne sprawozdawcze i nadzwyczajne.
- Zgromadzenia zwyczajne sprawozdawczo-wyborcze zwołuje Zarząd raz na dwa lata.
- Zgromadzenia zwyczajne sprawozdawcze zwołuje Zarząd przynajmniej raz na rok.
- Zgromadzenia nadzwyczajne zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy
- na żądanie Komisji Rewizyjnej lub Sądu Koleżeńskiego
- na żądanie co najmniej 10 członków, z podaniem powodu i porządku obrad.
- Zarząd – zwołując Walne Zgromadzenie – oznacza czas, miejsce i porządek obrad, o terminie Zgromadzenia zawiadamia członków nie później niż 7 dni przed.
Akt. IX – Zwyczajne Walne Zgromadzenie Sprawozdawczo-Wyborcze
- Wybiera Zarząd, Komisję Rewizyjną i Sąd Koleżeński oraz przyjmuje do wiadomości ich sprawozdania.
- Udziela lub odmawia Zarządowi absolutorium.
- Uchwala plan pracy i budżet Towarzystwa.
- Może wprowadzić składki dla członków zwyczajnych na pokrycie kosztów pracy Towarzystwa lub inne cele.
- Powołuje – w razie potrzeby – sekcje Towarzystwa i uchwala zasady ich pracy.
- Uchwala lub odrzuca wnioski przedstawione przez Zarząd i członków.
- Uchwala inne wnioski wynikające z pracy bieżącej.
Art. X – Zwyczajne Walne Zgromadzenie Sprawozdawcze
- Przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Dokonuje ewentualnej korekty w planie pracy i budżecie Towarzystwa.
- Podejmuje inne uchwały wynikające z bieżącej działalności Towarzystwa.
Art. XI – Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie rozstrzyga sprawy dla których zostało zwołane.
Art. XII
Uchwały Walnego Zgromadzenia z wyjątkiem przypadków zastrzeżonych w innych artykułach, zapadają zwykłą większością głosów obecnych członków.
Art. XIII – Zarząd
- Zarząd Towarzystwa składa się z pięciu do siedmiu ( 5-7 ) osób wybieranych przez Walne Zgromadzenie Sprawozdawczo-Wyborcze na dwa lata. Walne Zgromadzenie ustala każdorazowo skład liczebny Zarządu w nowej kadencji.
- Wybór członków zarządu następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów.
- Członkowie Zarządu wybierają spośród siebie: prezesa, wiceprezesa, skarbnika i sekretarza. Do ważności uchwał Zarządu wymagana jest obecność prezesa lub wiceprezesa oraz co najmniej 50% członków Zarządu. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos prezesa (w razie jego nieobecności – wiceprezesa).
Art. XIV
Zarząd organizuje pracę Towarzystwa i kieruje nią na bieżąco oraz reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz. W szczególności do uprawnień Zarządu należy przyjmowanie, skreślanie i wydalanie członków. Do obowiązków zaś należy sporządzanie zamknięć rachunkowych, przekładanie projektu budżetu Walnemu Zgromadzeniu, opracowywanie sprawozdań z działalności, zwoływanie Walnych Zgromadzeń, ściśle przestrzeganie postanowień Statutu o przepisów prawa.
Art. XV
- Prezes jest uprawniony do samodzielnego reprezentowania Towarzystwa na zewnątrz, zwoływania zebrań Zarządu i podpisywania wszelkich pism wysyłanych w imieniu Zarządu. Takie same uprawnienia przysługują wiceprezesowi pod nieobecność prezesa.
- Sekretarz sporządza protokoły obrad Walnych Zgromadzeń i Zarządu, załatwia sprawy kancelaryjne i może podpisywać wraz z prezesem pisma oficjalne wysyłane w imieniu Towarzystwa.
- Skarbnik odpowiada za stan i prowadzenie kasy Towarzystwa, prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Podpisuje wspólnie z prezesem pisma w sprawach finansowych.
- Dla ważności oświadczenia woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa wymagane są podpisy dwóch osób: prezesa lub wiceprezesa oraz skarbnika.
Art. XVI – Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie na dwa lata. Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego. Komisja kontroluje działalność Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej, sprawdza rzetelność dokumentacji oraz celowość wydatków i przekłada odpowiednie wnioski na Walnym Zgromadzeniu.
- Warunkiem ważności uchwał Komisji Rewizyjnej jest udział w posiedzeniu Komisji pełnego składu jej członków. Do podjęcia skutecznej uchwały niezbędna jest zwykła większość głosów.
Art. XVII – Sąd koleżeński
- Sąd koleżeński składa się z trzech członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie na dwa lata. Członkowie Sądu wybierają spośród siebie przewodniczącego. Do zakresu Sądu należy: rozstrzyganie sporów wynikłych między członkami na tle ich działalności w Towarzystwie oraz rozpatrywanie spraw członków przekazanych przez organy ścigania i wymiaru sprawiedliwości w celu zastosowania środków oddziaływania wychowawczego. W wyniku rozpoznania sprawy Sąd Koleżeński może wymierzyć karę upomnienia lub nagany albo zakończyć sprawę na rozmowie profilaktycznej, bądź te wystąpić do Zarządu o wykluczenie członka z Towarzystwa.
- Warunkiem ważności uchwał Sądu Koleżeńskiego jest udział w posiedzeniu Sądu pełnego składu jego członków. Do podjęcia skutecznej uchwały niezbędna jest zwykła większość głosów.
Art. XVIII – Ustąpienie członka władz Towarzystwa
W przypadku ustąpienia członka władz Towarzystwa lub jego śmierci władze te mają prawo kooptacji nowych członków, piastujących funkcje do najbliższego Walnego Zgromadzenia Sprawozdawczego-Wyborczego.
Art. XIX – Osobowość prawna Towarzystwa
Towarzystwo posiada osobowość prawną, może otrzymywać zapisy i darowizny, zawierać umowy, posiadać, nabywać oraz sprzedawać majątek ruchomy i nieruchomy.
Art. XX – Fundusze Towarzystwa
- Fundusze Towarzystwa powstają ze składek członkowskich, subwencji, dotacji, darów i zapisów.
- Środki pieniężne mogą być przechowywane na koncie bankowym Towarzystwa, a także w kasie prowadzonej przez skarbnika Towarzystwa. Osobą uprawnioną do wpłacania i wypłacania środków pieniężnych jest skarbnik Towarzystwa, którego obowiązuje niniejszy Statut, budżet Towarzystwa i decyzje Zarządu. Skarbnik musi posiadać pisemną zgodę prezesa na dokonanie operacji finansowej.
- Uchwalenie budżetu Towarzystwa należy do zadań Walnego Zgromadzenia, zaś jego wykonanie jest zadaniem Zarządu, Kontrola wykonania budżetu jest zadaniem Komisji Rewizyjnej, która składa sprawozdanie Walnemu Zgromadzeniu przed głosowaniem w sprawie absolutorium dla Zarządu.
- Towarzystwo może zaciągać zobowiązania majątkowe przekraczające wysokość posiadanych środków własnych tylko na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia. Uchwała taka musi określać źródła pokrycia zobowiązań.
Art. XXI – Zmiana Statutu Towarzystwa
- Zmianę Statutu uchwala Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu lub co najmniej 25 członków. Wniosek taki musi być zgłoszony pisemnie, a może być uchwalony większością co najmniej 2/3 głosów członków obecnych na Zgromadzeniu i wymaga zatwierdzenia przez władzę rejestracyjną.
Art. XXII – Rozwiązanie Towarzystwa
Rozwiązanie i likwidacja Towarzystwa mogą nastąpić tylko na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością co najmniej 2/3 głosów przy obecności przynajmniej połowy członków Towarzystwa. Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu majątku wymaga zatwierdzenia przez władzę rejestracyjną.
Art. XXIII – Komisja Likwidacyjna
Dla wykonania uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie wybiera Komisję Likwidacyjną w składzie 3-5 osób, której obowiązkiem jest zagospodarowanie majątku i wszelkich innych walorów Towarzystwa zgodnie z uchwałą Zgromadzenia zatwierdzoną przez stosowne organy rejestracyjne.